Plébánia esték: Szent Márton élete

Aigner Géza letenyei plébános előadása






2021. november 26-án este 7 órakor a plébánia közösségi házában folytatódott a Plébániai esték sorozat. A meghívott vendégünk, Aigner Géza letenyei plébános tartott előadást Szent Márton életéről.

Márton életrajzírója azt írja, hogy Isten neki hagyta meg azt, akin senki nem könyörül.

Egyházi részről Géza atya került a Szent Márton tisztelettel kapcsolatba, mert olyankor volt Szombathelyen káplán, amikor a rendszerváltás után ezzel már lehetett foglalkozni. Az 1993-as szentelésekor a Márton napi libavacsorán kívül más nem nagyon hangzott el Szent Mártonról. Jött Szent Márton halálának az 1600. évfordulója, jubileumi éve. Ez az jubileum volt az, amikor sokan felfigyeltek arra, hogy Szent Márton ajándékai egy óceán, amely kimeríthetetlen, mindig újat tudunk meg Szent Mártonról. Nincs olyan dolog, amihez Szent Márton ne kapcsolódna. Az emberi életet olyan módon átjárja, mint karitatív szent, mint katona, mint püspök és úgy is mint lelki ember, az embert a Jó Istenhez vezető személy, a gyógyító szent.

Annak idején Mikes püspök úrnak az volt a szándéka, hogy a szombathelyi Székesegyházat Szent Márton szentélyévé tegye és ezért ragaszkodott ahhoz, hogy legyen ereklye a székesegyházban. Így került Szent Márton koponya ereklye csontja a templomba. "Úgy jöjjenek ide az emberek zarándokolni, hogy ők valóságosan Szent Mártonnal találkozzanak", ezt szolgálta az ereklye, a segítségét, az oltalmát meg az imádság. Kicsit nekünk is ez a feladtunk, hogy a szentek közbenjárásával akarjunk a mindennapi életben boldogulni. Szent Márton tiszteletének szentélye legyen a székesegyház és ezt oly módon segíti elő a Maulbertsch-oltárkép, hogy azokat festette meg, akiket Márton meggyógyított. A szentkép erre ad nekünk biztatást, hogy mi is imádkozzunk!

Nekünk az is útmutató lehetne, hogy a járvány idején kérjük azoknak a szenteknek a közbenjárását, akik gyógyító szentek vagy csodatévő, segítő szentek közzé tartoznak. Járvány idején nem egymással kellene veszekedni, hogy mi a jó megoldás, meg mi nem, hanem a jó Istent jobban kellene ostromolni és a szentek közbenjárását jobban kérni. Erre alkalmas lenne a Szent Márton örökségünk is. Ugyanígy Szent Rókus is, egyházmegyénkben annyi Szent Rókus ábrázolás van, amiről nem is tudunk. Ez önmagában még nem imádság, de mindegyiknek van valami története, mindegyiknek van valami üzenete és mindegyik mögött áll valami égi segítség is. Márton püspökkel kapcsolatban is nekünk kellene kérnünk a gyógyító Szent Mártont ilyenkor. A hívő embernek az imádságában a Mártonhoz való fohászokat bele kellene venni.

"Toursi Szent Márton és a beteg késő gót ábrázolásai"

A könyvből vett képek segítségével jobban megismerhettük Márton gótikus ábrázolásait. Ebben a könyvben hangsúlyt kap a koldus személye, különleges módon örökítették meg. Az volt a könyv szerzőjének a felfedezése, hogy a gótikus ábrázolásokon a koldust nagyon sokszor leprásnak ábrázolják. Miért? A megfejtés talán az, hogy a nyomorúságnak, szegénységnek a legvégső, legreménytelenebb stádiuma. Nem csak olyan "szeressük egymást gyerekek" találkozás volt Márton és a koldus között, annak az embernek más reménye nem volt. Orvosi szemmel veszi végig, hogy milyen tünetek láthatók ezeken a koldusokon, hogyan ismerhetők fel a leprás betegségnek a különféle nyomai. Nagyon sok ilyen kép született. Különféle eszközök vannak ott, amivel mégis megpróbál járni, közlekedni, Mártonhoz jutni. Ezek az ábrázolások a járvány ideje alatt születtek, az akkori helyzetre hogyan reagál a hívő ember? Mit tudunk tenni járvány idején? Ahhoz az emberhez fordulunk, ahhoz a személyhez, ahhoz a szenthez, aki nagyon sok mindent el tud érni a jó Istennél. Ahol már emberi lehetőség nincs ott a jó Istennek még mindig nagyon sok megoldása van. Ahol mi az emberi megoldásokkal megszűntünk a jó Istennek még van segítő ereje. Márton életrajzában szerepel a leprás meggyógyítása. A gótikus ábrázolásokon is megjelenik, hogy a nyomorúságban is, a szegényeknek a pártfogója, az elesetteknek Márton a reménykeltő. Gyógynövények megjelennek a képeken, amik az orvoslásnak eszközei voltak. A szentek csodái számukra épp oly létezők voltak, mint a nap és a hold. A jó Isten csodái a mai korban is találnak utat. Nincs remény, hogy megváltozzon az ember? Nem engedi a vírus tovább ezt az életformát. A leprás betegben ez is benne van, hogy emberi megoldás itt nincs. Mi is megkérdezzük...

"Azt hittük, hogy egészségesek maradhatunk egy beteg világban." (Ferenc pápa) Odáig eljuthatunk, hogy min kellene változtatnunk, mi a rossz, hogyan kellene tovább folytatni. Az egyházi felvetés, imalánc ezt is elindíthatná, hogy miben kell változni az embereknek. Szép lenne, ha mi erre találnák megoldást, saját életünk visszásságaiban pozitív irányban tudnánk változni. Az imádság ereje a szentírás alapján: ne mond azt, hogy így vagy úgy lesz, hanem, ahogy a jó Isten úgy akarja. Nekünk is a fohászkodásunkban, betegségeinkben való imádsághoz ide kellene eljutni, hogy ISTENEM, HA TE ÚGY AKAROD ezen az úton vezess minket.

A sokféle Szent Márton ábrázolás – medál, festmény, oltárkép, szárnyas oltár táblakép, püspök süveg – számtalan üzenetet hordozó alkotás. Azt értékeljük ezekben a középkori alkotásokban, hogy mind imádságból születtek, mind teológiai üzenetet hordoznak. Minden mozzanattal, minden apró dologgal tanítani akarnak.

Középkori gyakorlat szerint valójában az utolsó négyzetcentiméterig ki voltak festve a templomok. Velemér gyönyörű példája, mindenhol van egy kis apró üzenet. Minden templom szinte a veleméri mintájára készült, a veleméri szándékával készült. A beérkező nap is mutasson valamit, jelezzen valamit minden – minden üzenjen a jó Istenről. Az apró kis kifejezések mind tanítsanak valamit. A veleméri templomban is ott volt Szent Márton ábrázolása, a bejárat egyik oldalán a köpenyes Madonna a másik oldalon a Szent Márton kép ahogy ketté vágja a köpenyét. Két köpeny van ott a bejáratnál oltalom, védelmező szerep.

(A körmendi plébániatemplomba beérkező első napsugarak a Mária oltárt világítják meg a Gyermek Jézust karjában tartó Szent Szűzzel.)

Stift Zoltán atya képén Szent Márton szerzetesek könyveket másolnak. Nekünk keresztényeknek nagyon fontos feladatunk a szubszeszció. Nagyon fontos feladat, hogy a keresztény tanítást mi tovább adjuk, mi őrizzük, mint ahogyan a kódexeket másolták Szent Mártonnak a szerzetesei és az evangéliumot, a keresztény kultúrát átmentették. A mai korban is fontos ez a józan gondolkodás, hogy mennyire hagyom, hogy a jó Isten alakítson, formáljon bennünket?

Szinte mindenhol rátalálhatunk egyházmegyénkben az egyházmegye védőszentjére, tiszteletére. Mindenkinek tud segíteni Szent Márton. Nagyon sok olyan szép kép van, ahol ezeken köpenyt kettévágó ábrázolásokon a sarokban megjelenik az amint álmában Krisztus ott van a fél köpennyel. Tulajdonképpen Mártonnak az életét az fordítja meg, hogy álmában Krisztus megjelenik, nyilvánvalóvá válik. Nem a karitatív cselekedet önmagában, hanem az hogy Krisztushoz vezet attól lesz szent, attól lesz ilyen nagy hatású, hogy Krisztus működik benne. Akkor van értelme a szentek tiszteletének, kultuszának, ha felfedeztem, hogy ott van a Krisztus minden ott fordul meg.

A járvány idején bátran kérjük a szentek közbenjárását. Mi körmendiek igazán jó helyzetben vagyunk, mert van orvos boldogunk, Boldog Batthyány-Strattmann László személyében. A megpróbáltatások idején bízva kérjük egyházmegyénk Szent Márton, templomunk védőszentjének Szent Erzsébetnek és Boldog Lászlónak segítő közbenjárását! A bevezetőben Kiss László plébánosunk által elhangzott, hogy az egyházmegyében nincs, aki annyit tudna Szent Mártonról, mint Géza atya. Valóban megtapasztalhattuk gazdag ismeretét, köszönjük a tanítást és biztatást, az elgondolkodtatást, hogy a jó Isten mindig gondunkat viseli.

Forrás: Plébániánk Facebook-oldala

(A képekre kattintva teljes méretben nyílnak meg.)